for_starfish

„Fáj a sarkam, ha rálépek” – „Nem tudok ráállni” – ismerős mondatok ezek

A sarokfájás sokkal többeket érint, mint ahányan ténylegesen foglalkoznak ezzel. A helyzet azonban kezelés hiányában egyre romolhat, ráadásul sok esetben éppen az életmódbeli sajátosságok tehetőek felelőssé a betegség kialakulásáért. Kellemetlensége abban rejlik, hogy akadályoz a kényelmes mozgásban, ezért nagyon nem mindegy, mennyi fájdalommal kell mindennapjainkat élni. Létezik azonban egy olyan módszer, amely eredményesen vethető be a sarokfájás ellen, és segítségével akár 80%-os gyógyulás is elérhető. A kezelés már 2008 óta működik, Svájcban fejlesztették ki (részletek a Harmónia Centrum sarokfájás oldalán) , és ma már hazánkban is elérhető. Nem másról van szó esetében, mint a lökéshullámok alkalmazásáról.

Mit is takar tulajdonképpen ez a megoldás? A lökéshullámok terápiás alkalmazásának köszönhetően a kezelt területen a vérbőség fokozható, s így az anyagcsere felgyorsítható. Ennek köszönhetően távoznak a lerakódott méreganyagok, csökken a gyulladás, és enyhülnek a fájdalmak. A szakemberek azt javasolják, hogy a kezelések gyakoriságát annak függvényében érdemes megválasztani, hogy milyen régóta áll fenn a sarokfájás problémája. Ugyanakkora megéri mihamarabb szakemberhez fordulni, hiszen így jobb esélyek vannak a gyógyulásra.

De mégis mire vezethető vissza a sarokfájás? Melyek azok a területek, amelyeken a mindennapokban célszerű odafigyelni a megelőzés érdekében? A legfontosabb talán az elhízás megemlítése, amely ma már népbetegségnek számít. A sarok sokszoros terhelést visel el például futás alkalmával, de a hétköznapi közlekedés is jelentősen megterheli abban az esetben, ha plusz kilókkal küzdünk. A fogyás tehát már önmagában is segít a tehermentesítésben, és ezáltal a maradandó deformitások elkerülésében. A lúdtalpat célszerű megfelelő lábbeli viselésével kezelni, s így szintén megkímélhetjük magunkat a sarokfájástól. A befelé dőlő boka, és a magassarkú cipők is gyakran állnak a háttérben, de természetesen nem mehetünk el a sportsérülések kérdése mellett sem.

A rendszeres testmozgás nagy segítséget jelenthet abban, hogy sikerüljön megszabadulni a felesleges kilóktól. Azzal azonban érdemes tisztában lenni, hogy a mozgásformát mindig az edzettségi állapotnak és a súlynak megfelelően kell megválasztani. Nem szabad lespórolni a bemelegítést és a nyújtást sem, melyek szintén az ízületeket és a sarok egyes részeit is védik.